Viselkedés modell

Viselkedés modell
Olvasási idő: 0 perc

Megtervezted, kitaláltad, ott van, rendelkezésre áll, mégsem használják, nem kattintják. Mi a baj? Vagy van egy zseniális termék, szolgáltatás ötleted, de nem vagy biztos benne, hogy a felhasználók fogják azt használni az elképzelt kontextusban?

Ha bármilyen cselekvésre szeretnél másokat, vagy akár magadat rávenni és ez valamiért nem sikerül, akkor érdemes B. J. Fogg modelljét elővenni és megvizsgálni, hol lehet a probléma és azon változtatni, arra megoldást találni.

Behavior Model (viselkedés modell)

Mire van szükség ahhoz, hogy egy cselekvés megtörténjen? Egy azonos időpillanatban szükséges egy trigger, elegendő motiváció és meg kell lennie a lehetőségnek, képesnek kell lenned arra, hogy véghez tudd vinni azt a cselekvést. Ha ezek közül bármelyik elemmel probléma van, nem áll fenn, akkor a cselekvés nem jöhet létre. Nézd az alábbi képet, amelyhez írok egy példát, hogy érhetőbb legyen.

Fogg Behavior Model – Viselkedés modell

Köszönet B. J. Foggnak, hogy hozzájárult a közléshez.

Az ábra szerint a kék görbe – Action Line – „feletti” terület az, ahol létrejön a cselekvés.

Első eset

Képzeld el, hogy csörög a mobilod, vársz egy hívást, de nem találod sehol a készüléket. Ilyenkor adott a trigger: csörög a telefon, megvan a megfelelő motiváció: felvennéd a mobilt, mert ráérsz és egyébként is vársz egy hívást, de a lehetősége nincs meg, hogy válaszolj a hívásra, mert nem találod a készüléket, azaz nem vagy képes arra, hogy felvedd azt.

Második eset

Ülsz az irodában, nagyon elmerültél a munkádban, éppen kiéled a zsenialitásod, mikor megcsörren az asztalodon a mobilod, amit sajnos elfelejtettél lenémítani. Adott a trigger: csörög a telefon, adott a lehetőség, hogy felvedd: ott van melletted a készülék, de nem jön létre a cselekvés, mert el vagy foglalva és nem akarod megszakítani a munkád, tehát nincs meg a megfelelő motiváció.

Harmadik eset

Otthon a kanapén fekszel és olvasod a kedvenc könyvedet. A mobilod az asztalon van, teljesen lenémítva. Érkezik egy bejövő hívás. Nem jön létre a cselekvés, azaz nem veszed fel, pedig megvan a motivációd: szívesen csevegnél valakivel, sőt képes is lennél rá, mert ott van melletted, de nincs meg a trigger: nem értesülsz arról, hogy hívásod van.

Negyedik eset

Ismét csörög a mobilod, ott van melletted, hallod és ráérsz, így fel is veszed. :)

Persze nyilvánvalóan ettől bonyolultabb a képlet, mind a motivációt, mind a képességet tekintve. Boncolgassuk még ezeket.

Képesség

Az a jó, ha a kívánt cselekvést minél könnyebben meg tudja tenni a felhasználó. Ehhez végtelenül egyszerű felület és könnyen használható rendszer szükséges. Az alábbi elemek kelthetnek zavart az erőben:

  • Idő: Mennyi időbe telik mire elvégzem? Ha sok, akkor bele sem kezdek
  • Pénz: Ha fizetni kell érte és nem áll a felhasználó rendelkezésére annyi pénz, akkor szomorú lesz :)
  • Fizikai erőkifejtés: Sokak nem tudják használni a végtagjaikat, nem látnak, stb.
  • Agyi ciklusok :) (brain cycles): Gondolkozni kell a feladat elvégzéséhez (ugyebár NE TÖRD A FEJEM!), értelmezéssel kell időt tölteni, ahhoz agyi kapacitást felhasználni
  • Közösség által elfogadott normáktól való eltérés: Ha olyanra kéred a felhasználót, ami a közössége számára deviáns, kicsi az esélyed arra, hogy megcsinálja
  • Nem ismert, túlságosan új: Annyira újdonság még, hogy a felhasználó nem tudja mivel áll szemben, hogyan használja

Motiváció

Minden emberi lény motivált az alábbiak valamelyikében:

  • Élvezet keresése – Fájdalom elkerülése
  • Remény keresése – Félelem elkerülése
  • Közösség általi elfogadás keresése – Közösség általi elutasítás elkerülése

Egyet biztosan ki lehet jelenteni. Embereket motiválni egy igen költséges folyamat, amire ugyan szükség van, viszont csak akkor érdemes és kell vele foglalkozni, amikor a képesség és a trigger minden szempontból rendelkezésre áll. Azaz ezeken a pontokon már nincs akadály.

Olvass bővebben

http://behaviormodel.org/
http://www.behaviorgrid.org/
http://www.behaviorwizard.org/


kolboid's Picture

kolboid

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. A szülei Kolozsi Istvánnak nevezték el. Jelenleg az fps webügynökségben tolja.

Visszajelzésfüggő vagyok. Segíts!