A terméktervezés azzal indul, hogy adott egy valós probléma, amire megoldást keresünk. Aztán jön a kutatási szakasz. Felmérjük a termék lehetséges felhasználóinak igényeit, végignyálazzuk a korábbi sikeres, és kevésbé sikeres már létező megoldásokat, megfigyeljük ezeket működés, illetve használat közben, ami által megismerjük a kontextust. Utána következik a klasszikus iteráció.
(oké, az üzleti modellt, célokat is megvizsgáljuk, de ez itt most nem érdekes)
Tervezünk –> Megépítjük -> Teszteljük
Lehet ezt cizellálni, máshogy hívni, de ez a ciklikusság a lényeg. Folytonosan kell végezni, ami által a termék egyre jobb és jobb lesz. Baromi izgalmas, hogy gyakorlatilag a természet ugyanezt teszi. Vagyis az evolúció. Valójában ő a legnagyobb designer a világon (vagy inkább az, aki a törvényeket megalkotta?). Persze neki van ideje, meg korlátlan büdzséje. Éppen ezért kicsit másként dolgozik. Hogyan?
Designed by evolúció
Nem tesz mást, mint véletlenszerűen módosítja a meglévő organizmust és így végeredményben az összes lehetséges variációt létrehozza. Aztán pedig a természetes szelekció gondoskodik arról, hogy csak az a módosulás maradjon meg, ami az adott környezetben működőképes, amelyik nem, az egyszerűen kikopik. Így iterál a természet és így fejlődnek az organizmusok úgy 3,5 milliárd éve. Volt rá ideje, hogy zseniális megoldások szülessenek. Egészen odáig variált, kombinált, permutált, hogy tudatos énnel, vagy inkább éntudattal rendelkező élőlény is kifejlődhetett. Lenyűgöző.
Az érdekes ebben, hogy a természetben elképesztő módon, de mindenre akad már létező megoldás. A terméktervezők ennek ellenére mit csinálnak? Korábbi tervezők munkáiból inspirálódnak, így magunkat másoljuk, és így fejlődünk. Lassan. Nagyon lassan. Pedig ott van valahol a természetben egy több milliárd év alatt kiprofizott bizonyosan jobb megoldás. Csak nem tudunk róla.
Biomimicry design
Így kapcsolódik ide az ún. biomimicry design, aminek során másoljuk a természet zseniális megoldásait a termékek tervezésekor. A tervező csapatokba szükséges biológus is, illetve a tervezőknek tanulniuk kell biológiát is. :) A magam részéről tuti belevetem magam a biológia rejtelmeibe.
Kapcsolódó aktuális téma a mesterséges intelligencia. Felmerült bennem, hogy mi lenne, ha az evolúció mintájára, hasonló algoritmust hoznánk létre? Elindulna egy egyszerű kis programkódból, majd minden lehetséges módon variálná, tesztelné és elvetné a nem működőt. Mindezt gyorsan, nagyon gyorsan. Vajon mi, mik jönnének létre belőle hosszú távon?
Végül íme egy videó, ami sokkal jobban megvilágítja a biomimicry design lényegét:
…és ha már biológia és evolúció, akkor íme az egyik kedvenc állatom – az axolotl –, aminek az egyedfejlődés során nem túl jó reflexei alakultak ki. :)
Visszajelzésfüggő vagyok. Segíts!