UX amőba

UX amőba
Olvasási idő: 0 perc

Milyen alkotóelemei vannak az UXERnek? Ezt a kérdést nem is olyan régen szegezték nekem, melyen nyilvánvalóan jót mulattam. A válasz egyébként kézenfekvő: alapvetően H, C, N, O. Ebből a kérdésből is jól látszik, hogy óriási káosz van a fejekben a sok-sok angol kifejezést illetően, különösen a UX fogalmával kapcsolatban.

A helyzet az, hogy egyre több ember állítja magáról, hogy UX-szel foglalkozik, ellenben mikor megkérdezik, hogy mégis mi az a UX valójában, mivel foglalkozik pontosan, akkor nehezen jön a válasz, vagy főként a felületet tervezek, wireframe-eket gyártok, stb. hangzik el válaszként. A UX Designer lett az új „web designer”.

Mi a User Experience (UX)?

A wikipedia-n található definícióból a lényeget kiragadva: a felhasználói tapasztalat (élmény is lehet, de kifejezőbb a tapasztalat), melyet egy személy érez, gondol, tapasztal miközben egy terméket, rendszert, vagy szolgáltatást használ. Elég szubjektív a dolog és rendkívül változó lehet, mert nagyban függ a környezeti hatásoktól és azok folyamatos változásaitól.

Ez teljesen rendben van, de akkor mit csinál egy UX Designer, amit oly sokan használnak, mint titulus? Mielőtt erre a kérdésre választ adok, előbb meg kell ismerned a kövezkető UX frameworköt.

UX, mint ernyő

UX, mint ernyő

A szeptemberi UX meetupon Pónya Judit előadásában úgy mutatta be a UX-t, mint egy nagy ernyőt, ami alá mindannyian szépen beférünk. :)

A UX rengeteg szakterületet foglal össze, a legegyszerűbb úgy elképzelned, mint egy nagy ernyőt. Sokan beférnek alá, így nehéz meghatározni, hogy ki, mit ért alatta. A cég, amely UX állást kínál és a jelentkező, aki a UX-szel foglalkozik nem biztos, hogy ugyanarra gondolnak. Az előadásban Judit egy olyan koncepciót (framework) mutatott be, melynek lényege, hogy mindenki, magának határozza meg egy ábrán, mely területek jelenleg az erősségei és nyilakkal jelöli, hogy az elkövetkező időkben, mely irányokba szeretne fejlődni, így tudatosan fejlesztheti ismeretanyagát. Nem utolsó sorban az ábra segítségével egyszerűen, vizuális formában tudod magad bemutatni.

A User Experience, mint összefoglaló tudomány négy tudományterületre bomlik

  • Experience Strategy (ExS)
  • Interaction Design (IxD)
  • Information Architecture (IA)
  • User Research (UR)

UX = ExS, IxD, IA, UR

Egyenként elég nagy területnek számítanak, íme a további bontás.

Experience Strategy (ExS)

  • Design Strategy
  • Business Strategy

Interaction Design (IxD)

  • Device Interface Design
  • Software Design

Information Architect (IA)

  • Web design
  • Library science

User Research (UR)

  • Market research
  • Design research

UX területek

Mi érdekel jobban? Mivel foglalkozol? Mivel szeretsz foglalkozni? 

A rálátás, a „nagy kép” területei (insight and big picture)

UX insight and big picture

Felhasználói felülettel kapcsolatos szakértelmek területei

UX UI

Analitika, logika területei

UX analitika, logika

Koncepció, tervezés, érzékelés területei

UX koncepció

Mi a User Experience Design (UXD)?

A wikipedia alapján a UXD (zanza verzióban), a felhasználó és egy rendszer interakciójával, a felhasználó használat közbeni tapasztalataival és ezek optimalizálásával foglalkozik. A vizsgált elemek közé tartozik a felület, a grafika, a formatervezés, a fizikai interakció, a felhasználó stb.

Ha értelmezted a fenti fogalmat, akkor azonnal világossá vált számodra is, hogy az oly sokszor kevert fogalmak mást takarnak, azaz UXD≠UID, tehát a User Experience Design és a User Interface Design nem összekeverendő.

Ki a User Experience Designer és mit csinál?

Az az ember, aki felteszi a következő kérdéseket: Mit? Miért? Mikor? Hol? Hogyan? Ki? – használja az adott terméket. A termék a UXD esetében mindig valamilyen elektronikus eszközhöz (pl. computer, mobile, tablet, kiosk, bankautomata stb.) kötődik. Ő az, aki megtervezi és alakítja a terméket a felhasználók megkérdezése, megfigyelése, visszajelzései és tervezői, pszichológiai ismeretei alapján.

Íme egy jó kis storytelling video, ami nagyszerűen elmagyarázza a fogalmakat, nézd meg:

Whitney Hess blog posztjában olvastam jó gondolatokat, melyekből kiragadtam számodra néhányat.

Nem vagy UX Designer, ha

  • nem beszélsz a felhasználókkal
  • nem határozod meg a célközönséget
  • a saját preferenciáid alapján hozol designt érintő döntéseket
  • kizárólag UI-ban gondolkodsz
  • nem veszed figyelembe az üzleti célokat
  • nem használsz UX módszereket (mint pl. persona, folyamatábra, sitemap, wireframe, prototype, analitika, A/B teszt, felhasználói teszt stb.)

Mi legyen a titulusod?

Amit jónak látsz! Nem a titulus a kérdés, hanem a fejlődés. Készítsd el a saját UX amőbád, jelöld meg hol szeretnél és milyen irányba fejlődni és tanulj, olvass, gyakorolj. Az amőbádat meg bátran vidd el magaddal, ha állásra jelentkezel.

Természetesen a saját amőbámat is elkészítettem, tanulok, tanulok, tanulok, tanulok, tanulok…:

kolboid UX amőba

Külön köszönet Pónya Juditnak az előadásáért és a hathatós segítségéért! ;)

Végezetül nézd meg ezt az aranyos videót is a UX Designerről:

A UX amőba eredeti gondolata Jason Mesuttól származik, köszönjük. ;)

kolboid's Picture

kolboid

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. A szülei Kolozsi Istvánnak nevezték el. Jelenleg az fps webügynökségben tolja.

Visszajelzésfüggő vagyok. Segíts!