Egyetemes tervezés

Egyetemes tervezés
Szánj az olvasásra 5 percet!

Ha azt mondom: akadálymentes, mi jut eszedbe elsőként? Valószínűleg egy kerekesszékes, vagy egy fehér botos látássérült ember. A legtöbbünknek ezek a mentális képek kapcsolódnak a fogalomhoz. Ezek az emberek a tágabb értelmű fogyatékkal élők csoportjába tartoznak, sokunknak pedig óriási szerencséje, hogy nem tartozik ebbe a csoportba. Azonban botorság azt gondolnod, hogy az emberiség egy kis hányadáról van szó. A valóság az, hogy csak szeretnénk, ha soha sem kerülnénk bele a körbe.

Törékeny az ember

Ha a sapiens életútját nézed, akkor kicsi gyerekként is korlátos, ahogy idős korban újra azzá válik. Viszonylag egy kis szakasz az, amikor a „mázlista” embereket elkerüli a fogyatákosság valamely formája. Eleve eltérőek a kognitív, a hallás, a látás, a beszéd, a mozgás koordinációs képességeink.

Nincs „normális” ember.

Ráadásul bármikor kerülhetsz korlátozott helyzetbe. Na, ne gondolj egyből a legrosszabbra. Lehet, hogy átmenetileg kerülsz ilyen helyzetbe. Kimegy a bokád, eltöröd a kezed, vagy mondjuk begyullad a füled. Sőt! Lehet, csak adott szituációban vagy korlátozott. Zajos a környezeted, egyszerre több feladatot végzel, csomagokat cipelsz, vagy elvakít a hétágra sütő Nap.

Egyetemes tervezés

1997-ben Ronald Mace építészekkel, terméktervezőkkel, mérnökökkel, és kutatókkal közösen kidolgozta az egyetemes tervezés (universal design, inclusive design, design for all, befogadó tervezés) hét alapelvét, ami alapvetően az átlag emberre való tervezés gondolatát utasítja el, és helyette a széles skálán mozgó képességekre, és helyzetekre való tervezésre helyezi a hangsúlyt.

Tervezés mindenki számára

Alapelvek

Ezek az alapelvek mind a fizikai, mind a digitális termékekre vonatkoznak.

  1. Méltányos használat
    Hasznos és eladható a legkülönfélébb képességekkel rendelkező emberek számára.
  2. Rugalmasság a felhasználásban
    Alkalmazkodik az egyéni preferenciák és képességek széles skálájához.
  3. Egyszerű és intuitív használat
    Könnyen értelmezhető, tekintet nélkül a felhasználó korábbi tapasztalataira, tudására, nyelvi készségeire, és aktuális koncentrációs szintjére.
  4. Észlelhető információ
    Hatékonyan kommunikálja a felhasználó számára a szükséges információkat, tekintet nélkül a környezeti állapotra, és a felhasználó érzékszervi képességeire.
  5. Hibatűrés
    Minimalizálja a kockázatokat, a balesetek, vagy a nem szándékos cselekedetek ártalmas következményeit.
  6. Kis erőkifejtés
    Hatékonyan és kényelmesen használható, ami minimális fáradtsággal jár.
  7. Megközelíthető, használható méret, és hely
    Megfelelő hely, és méret biztosítása a megközelíthetőség, elérhetőség, kezelhetőség érdekében, tekintet nélkül a felhasználó testének méretére, testhelyzetére, vagy mozgékonyságára.

Példák

Összegyűjtöttem néhány jó példát.

1. The Timepiece

Víz-, ütésálló, állítható csukló méretű óra, melyet látássérültek is képesek „leolvasni”, egyben esztétikus. Bradley Snyder paralimpikon ihlette.
Olvasok róla

The Bradley – The Timepiece óra

2. Ed Roberts Campus

A kaliforniai Berkeley Egyetem Ed Robers kampuszát teljes mértékben az egyetemes tervezés alapelvei mentén tervezték, és építették fel. Tele van szebbnél, szebb megoldásokkal, pl. a lift lábbal is irányítható.
Olvasok róla

Ed Roberts Campus aulája

Ed Roberts Campus lift

3. Rubik's Touch Cube

A jól ismert Rubik kocka tapintható felülettel általánosított változata.
Megveszem

Tapintható Rubik kocka

4. Robson Square – Vancouver, Canada

Az egyetemes tervezés klasszikus példája, azóta számtalan helyen alkalmazták ezeket a megoldásokat.
UPDATE – Azóta több forrás is megerősítette, hogy ez mégsem annyira jó példa. Sőt, komoly problémákat vet fel.
Olvasok róla és nézek még hasonló megoldásokat

Robson Square

5. Medence

Szép és sokak által élvezhető medence, még annak is, aki nem tud úszni.
Nézek sok hasonló példát

Egyetemesen használható medence

6. Apple eszközök

Kevesen tudják, de az Apple termékei elképesztően magas szinten valósítják meg az egyetemes tervezés elveit. Az iPhone-ok, a Mac gépek példának okáért kezelhetők egyetlen gomb használatával. De vezérelhetők hanggal, szemmozgással. Hihetetlen. Amikor azt mondják, hogy drágák az Apple eszközök, akkor lehet, hogy van más oka is, mint egy logó, és a profit maximalizálás.
Olvass róla

Nézd meg Kristy-t, hogyan használja iPhone-ját.

7. Digitális termékek

A digitális termékek tervezését is ilyen szemüvegen keresztül érdemes szemlélni. A használhatóság, hozzáférhetőség elveit egyenesen kötelező alkalmazni.
Magyarországon Szántai Károlyt ajánlom figyelmedbe, aki régóta dolgozik a gondolkodásmód terjesztésén. Sokat tanultam tőle, köszönöm.

Hasznos olvasnivalók

  1. Elmaradhatatlan a Microsoft Inclusive Design anyaga
    Innen vettem a fejléc ikonjait
  2. Web akadálymentességi kisokos – videós alapozó anyag
  3. Akadálymentes tervezéshez összefoglaló poszterek
  4. Esettanulmány – egy teljes házat az egyetemes tervezés alapelvei szerint terveztek meg, és építettek fel
  5. További példák Pinterest táblán
  6. Nem az akadálymentes verzió a megoldás

Tudsz még jó példát? Írd meg kommentben!

Támogasd a blogot te is!

kolboid's Picture

kolboid

Egy fickó, akit a UX és a pszichológia foglalkoztat. Szimplán designernek, azaz tervezőnek tartja magát. A szülei Kolozsi Istvánnak nevezték el. Legfőképpen digitális tanácsadással foglalkozik.

Visszajelzésfüggő vagyok. Segíts!